Wanneer elke stap voelt als zand wat onder je voeten wegzakt…

Voordat ik vertel wat de workshop inhoudt, eerst nog even dit:

Een autistisch kind ervaart, los van andere factoren, bij voorbaat meer stress dan zijn of haar neurotypische leeftijdsgenootjes.

De onvoorspelbare wereld is voor veel autistische kinderen ontzettend overbelastend. En dit kan misschien wel aanvoelen als drijfzand wat onder hun voeten wegzakt. Elke stap vooruit, is onzeker. 

Het autistisch brein is nu eenmaal zo bedraad, dat het veel vaker in een “fight-or-flight” modus zit. En dat is één van de redenen waarom het je misschien (nog) niet goed lukt om het gedrag van je autistische kind te begrijpen.

  • Waarom luistert hij niet als ik vraag of hij zijn jas aan wilt doen?
  • Waarom schiet zij vandaag zo uit haar plaat als we buiten gaan spelen, maar stond ze gisteren te popelen om naar de schommel te rennen?
  • Waarom zegt hij 25 keer per dag hetzelfde zinnetje?

De antwoorden op deze vragen zullen wezenlijk verschillen als je ze in de context van autisme stelt.

Het autistische brein heeft zijn eigen kenmerken die je niet van de buitenkant kunt zien.

Zo is het gedrag wat een autistisch kind laat zien, ook niet altijd typerend voor wat er eigenlijk achter schuilt.

Niet luisteren kan een uiting van dyspraxie zijn.

Een meltdown kan te maken hebben met zintuigelijke overbelasting.

En dat een autistisch kind van 7 jaar nog niet zindelijk is kan gerelateerd zijn aan een verstoorde interoceptie.

Om een autistisch kind te leren met zijn of haar uitdagingen om te gaan, is diepgaande kennis nodig over autisme.

Kennis die verder gaat dan “Autistische kinderen houden van voorspelbaarheid, duidelijkheid en structuur”. 

In de workshop Drijfzand: Autisme uitdagingen bij kinderen sneller herkennen voor betekenisvol contact in de klasleer je hoe 7 autisme kernprincipes zich vertalen naar verschillende uitdagingen in de praktijk.

Je leert niet alleen de onzichtbare lagen beter te herkennen, maar je krijgt ook praktische tips die je direct kunt toepassen. Dezelfde dag nog.

Na afloop van de workshop kan jij:

  • De basisprincipes van het autistische brein vertalen naar het zichtbare gedrag.
  • Signalen van over-en onderprikkeling herkennen en deze terugkoppelen naar de onderliggende behoefte van het kind.
  • Herkennen op welke wijze zintuigelijke, cognitieve en communicatieve verschillen invloed hebben op het gedrag.
  • Makkelijker betekenisvol contact maken door passende communicatie, voorspelbaarheid en regulatie-ondersteuning aan te bieden.
  • Reflecteren op het eigen handelen en daar waar wenselijk, aanpassingen maken die beter aansluiten op de behoeften van het autistische kind. 
  • Je inleven hoe zintuigelijke en cognitieve overbelasting “aanvoelt”, zodat je nóg beter begrijpt wat het autistische kind nodig heeft om zich te kunnen ontplooien. 

De workshop is voor jou (en je team) als je:

  • Intern begeleider of zorgcoördinator bent en je team wilt meenemen in een nieuwe manier van kijken naar autisme. Niet alleen vanuit een diagnose, maar vanuit beleving.

  • Leerkracht, onderwijsassistent of klassenondersteuner bent en dagelijks naast het kind staat, maar niet altijd weet wat er in zijn of haar hoofd gebeurt.

  • Directielid of coördinator speciaal onderwijs bent en zoekt naar een teamactiviteit die zowel verdiepend als verbindend werkt.

De verandering om autisme anders te benaderen begint bij ons. Dus laten we dit samen doen!

Wie geeft de training?

Ik ben Margot van den Heuvel. Psycholoog, diëtiste en ervaringsdeskundige als het gaat om autisme.  Mijn doel is om een brug te slaan tussen de meest recente wetenschappelijke autisme inzichten, praktijkervaring én de autisme uitdagingen waar jij op dit moment tegen aan loopt. 

Ik zet inclusiviteit op de eerste plek. Met andere woorden: ik omarm het autistische brein voor wat het is. 

Uiteindelijk begint de verandering bij onszelf.

Een nieuwe blik op wat autisme werkelijk is.

Een andere aanpak die aansluit op wat het autistische brein nodig heeft.

Een verrijking van kennis waardoor je ineens de puzzelstukken in elkaar ziet vallen: “Hee! het is geen “gewone” meltdown, maar een vertraagde verwerkingstijd in combinatie met autism looping”.

(Als je nog niet weet wat dit is, dan vertel ik je hier graag meer over!).

Want als wij onze kennis vergroten, kunnen we er samen voor zorgen dat autisme niet meer “de vreemde eend in de bijt” is. Maar een onderdeel van ons mens-zijn. En iedereen mag er wezen, vind je ook niet?

 

Stel een vraag of boek  direct een workshop of lezing!

Klaar om aan de slag te gaan met de autisme uitdagingen waar je nú hulp bij nodig hebt? Of heb je nog vragen? Vul het inschrijfformulier in en ik neem binnen 24 uur contact met je op.